Nadchodzi nowatorski program stworzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem tego programu jest oferowanie premii, które mogą wynieść nawet 40 tysięcy złotych, za zezłomowanie starego pojazdu. Ten inicjatywa ma potencjał, aby zasadniczo zmienić oblicze polskiego transportu drogowego.
Premia za zezłomowanie używanego samochodu staje się możliwa dzięki programowi o nazwie „Mój elektryk 2.0”. Każdy, kto weźmie udział w tym programie, ma szansę na otrzymanie do 40 tysięcy złotych.
Program „Mój elektryk 2.0” to innowacyjne rozwiązanie umożliwiające uzyskanie dotacji na zakup, leasing lub wynajem nowego samochodu elektrycznego. Kwota dotacji może osiągnąć 40 tys. złotych. Z tej propozycji mogą skorzystać nie tylko osoby prywatne, ale również firmy.
Program zostanie uruchomiony w 2025 roku i będzie kontynuowany do 2026 roku. Warto jednak zauważyć, że kwalifikacja kosztów będzie możliwa już od 1 lipca 2024 roku. Program obejmuje dofinansowanie zakupu nowych samochodów elektrycznych i wodorowych o wartości maksymalnej 225 tysięcy złotych brutto, które przejechały nie więcej niż 6 tysięcy kilometrów. Na pomoc finansową na zakup samochodów elektrycznych przeznaczono sumę 1,6 miliarda złotych.
Zakupujący mają szansę na otrzymanie nawet 40 tysięcy złotych pomocy. Dodatkowo, właściciele pojazdów, którzy posiadali je przez co najmniej trzy lata i zezłomowali je po 1 lutego 2020 roku, mogą liczyć na dodatkowe 10 tysięcy złotych w ramach programu. Przewidziano również wsparcie w wysokości 5 tysięcy złotych dla osób o rocznym dochodzie poniżej 120 tysięcy złotych.
Ekonomiści przewidują, że ten program może znacząco przyczynić się do szybszej elektryfikacji transportu w Polsce. Pojawiają się jednak głosy krytyki, według których program może pogłębić różnice ekonomiczne między bogatszymi i biedniejszymi rodzinami. Pomimo dopłaty wynoszącej 40 tysięcy złotych, wiele osób nadal może nie być w stanie sobie pozwolić na zakup samochodu elektrycznego. Skeptycy twierdzą, że mogą powstać dwie grupy: bogatych właścicieli samochodów elektrycznych i biedniejszych kierowców starszych modeli z silnikami spalinowymi. Bonus za zezłomowanie może również doprowadzić do wzrostu cen używanych aut. Innym możliwym skutkiem może być przyspieszenie rozwoju alternatywnych form transportu, takich jak na przykład car-sharing.