Wzmacnianie konkurencyjności gospodarek w Europie: Bruksela i jej strategia ochrony rynku

W dobie nadchodzącej kadencji instytucji Unii Europejskiej, pierwszoplanowym celem jest podnoszenie konkurencyjności gospodarek europejskich. To wyzwanie jednak musi być zrównoważone z zachętami dla inwestorów, aby nie odstraszyć ich swoimi działaniami. Koncepcja polityki handlowej UE zakłada harmonijną współpracę i koordynowane działania wszystkich państw członkowskich, jednak realizacja tego założenia w praktyce zderza się z trudnościami. Te wynikają z faktu, że 27 różnych gospodarek reprezentuje różne profile, sieci dostaw oraz stosunki z krajami pozaeuropejskimi.

Od czasu wybuchu pandemii COVID-19, Komisja Europejska próbuje aktywniej wpływać na politykę handlową krajów członkowskich. Robi to poprzez wydawanie rekomendacji i tworzenie nowych strategii, jak na przykład wobec Chin. Bruksela spotyka się jednak z krytyką za stosowanie praktyk protekcjonistycznych ze strony międzynarodowych partnerów biznesowych. Mimo to, jak podkreślił komisarz ds. handlu Valdis Dombrovskis na początku lipca, podczas spotkania z grupą lobbystyczną Business Europe, Europa pozostaje tradycyjnie kontynentem handlowym.

Priorytetami dla najbliższych pięciu lat, jakie wytyczyła nowa kadencja unijnych instytucji, jest osiągnięcie równowagi pomiędzy konkurencyjnością a współpracą z sojuszniczymi krajami. Wszystko to z zachowaniem kluczowego aspektu: ochrony bezpieczeństwa gospodarczego.